4 d’abr. 2020

L'anell


Ja en vaig parlar una altra vegada, de la referència a un únic anell, el que l'home posa a la dona, en les paraules del ritual del matrimoni anterior al Concili. Em refereixo només a les paraules del ritual, òbviament no qüestiono l'existència habitual dels dos anells. Només dic que en el ritual només es feia referència a un: el que l'home posava a la dona. (1)

Fa poc vaig trobar un altre petit document en el qual aquesta peculiaritat queda reflectida, "Promesos avui, esposos demà", de Caterina i Francesc Laurent, del 1960 (2). En aquest quadernet, al capítol sobre la cerimònia del matrimoni, diu exactament:

"El sacerdot lliurarà l'anell al nou espòs el qual el col.locarà a la mà de l'esposa."

Només diu això, no parla de cap altre anell que l'esposa posi a la mà de l'espòs.

També fa poc vaig veure la peli "Loving", de Jeff Nichols (2016), basada en el cas real de Richard i Mildred Loving, ell blanc i ella negra, que es van casar el 1958. La cerimònia és privada i civil, i el que em va cridar l'atenció és que l'oficiant només esmenta (igual que Caterina i Francesc Laurent), un anell, el que el Richard li posa a la Mildred.

Aquesta escena, d'aquesta manera concreta pel que fa a l'anell, òbviament pot ser inventada (és el més probable); però també és el més probable que estigui inspirada "en el costum de les cerimònies matrimonials d'aquells anys", religioses o no. I tant si seguien (quan eren laiques), "patrons" de les comunitats protestants o catòliques.

En resum: que sembla que l'anell que l'home posava a la dona, té un origen remot, cristià, coherent amb el paper històric de subordinació a l'home atorgat a la dona (la imposició de l'anell és un símbol de propietat). El ritual en el cas del catolicisme va durar fins al Concili, i ves a saber, és probable que en algunes branques del cristianisme encara es conservi igual (o que en algunes s'hagués modificat abans que ho fes el catolicisme durant el Concili).

Investigar tot això requeriria ja molta dedicació... i passa que a mi aquest tema, si ara m'ha tornat a ocupar una mica, ha sigut només perquè em vaig trobar per casualitat aquest quadernet (al carrer, ja no recordo exactament on).

--
(1) El ritual del matrimoni de 1950:
https://442m.blogspot.com/2019/05/el-ritual-del-matrimoni-de-1950.html
(2) Edicions Nova Terra. No surt l'any de l'edició original francesa, "Votre mariage est pour demain".